Dados do próprio concurso:
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OPV Dimensional limits
The OPV must comply with the following main dimensions and dimensional limits:
a. Length overall 83.10 m
b. Length on waterline 76.80 m
c. Breath on waterline 12.26 m
d. Breath maximum 12.95 m
e. Scantling draught < 4.5 m
f. Depth (Main deck) 6.90 m
g. Depth (Deck 01) 9.60 m
2.3 Speed
The OPV must be able to operate in the following speeds:
a. Maximum speed maintained over 20 knots;
b. Cruise speed/operation speed between 13 and 15 knots;
c. Minimum continuous speed below 2 knots.
Operational Speed Profile
The OPV and its systems must be designed to comply with the following operational speed profile:
a. Speeds smaller than 13 knots 30% of operation time;
b. Speeds between 13 and 15 knots 50% of operation time;
c. Speeds between 15 knots and maximum sustained speed 10% of operation time;
d. Maximum sustained speed 10% of operation time.
Autonomy
The OPV and its systems must be able to remain on mission at sea for periods of up to 30 days (complement of 67) or 20 days (complement of 112), with drinking water production. The OPV must have a fuel autonomy of up to 14 days traveling at a speed of 15 knots (5000 nautical miles) maintaining a margin of fuel of 20%.
Manoeuvrability
The OPV must comply with all IMO MSC 137(76) - Standards for Ship Manoeuvrability, when navigating in Sea state 2 Douglas scale, wind force 2 Beaufort scale and depths over 110 meters, and the following additional requirements:
a. The OPV must be able to perform a turning cycle manoeuvre at 20 knots, with a tactical diameter smaller than 5 x length and an advance smaller than 4.5 x length;
b. The OPV must be able to perform crash stop manoeuvre within 4 x length;
c. The OPV must be able to turn 360º about a fixed point;
d. The OPV must be able to move sideways without advance;
e. The OPV must have manoeuvring capability with speeds lower than 2 knots.
Marinha de Portugal
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Re: Marinha de Portugal
Por acaso a mim dá-me alguma esperança. Sim eu sou daqueles que ainda acredita nisto tudo.
Lendo a entrevista ao Gouveia e Melo dá para perceber que há uma linha orientadora disto tudo.
1 - Querem mais 2 submarinos;
2 - Querem NPO devidamente equipados e armados para guerra anti-submarina;
3 - Querem que as futuras Fragatas sejam feitas com base nas experiências que irão realizar no D. João II (testar conceitos, testar equipamentos, testar TTP).
4- Querem mais navios de forma a nunca ficarem na mão em caso de algum ficar inop por causa da acção do IN, manutenção, avarias.
O primeiro ponto está a ser transmitido publicamente à já algum tempo e não tenho visto grandes anticorpos da parte da classe politica à dita pretenção da Marinha.
O segundo ponto já está a ser cumprido, tendo já sido assinado o contrato.
O terceiro ponto também já está a ser transmitido transmitido publicamente à já algum tempo e penso que é perfeitamente ajustável à nossa realidade.
O primeiro caso relativo ao quarto ponto será a assinatura do contrato para os dois Navios Reabastecedores. Ninguém pensava sequer nessa possibilidade antes do CEMA dizer numa entrevista que era isso que a Marinha estava a tentar realizar e que inclusive, estavam em diálogo directo com dois grandes estaleiros para a construção dos mesmos.