PAK FA - VOOU!!!

Assuntos em discussão: Força Aérea Brasileira, forças aéreas estrangeiras e aviação militar.

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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3616 Mensagem por LeandroGCard » Sáb Jul 09, 2016 4:39 pm

Brasileiro escreveu:O "Gripen" da Sukhoi

http://www.paralay.com/t50/s56+.jpg
Meu sonho no início do FX-2 era que tivéssemos ido de Su-35 e fechado um acordo com os russos para assumir um projeto deste tipo, a ser concluído aqui com ajuda deles. Seria depois disponível para ambos os países e exportado em conjunto, como o competidor do F-35.

Sonho meu, sonho meu... .


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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3617 Mensagem por Túlio » Sáb Jul 09, 2016 4:51 pm

Já eu me contentaria em termos comprado o Projeto MAKO da Daimler-Chrysler, ia dar numa dupla LIFT (biplace sem PC) e caça leve (mono com PC) e seguido desenvolvendo...

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Usando o MARE (que a FAB já desenvolveu faz anos) mais a tinta absorvente de radiação (recém-desenvolvida), podia dar samba...




“You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inured, so hopelessly dependent on the system, that they will fight to protect it.”

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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3618 Mensagem por Carlos Lima » Sáb Jul 09, 2016 5:06 pm

LeandroGCard escreveu:
Brasileiro escreveu:O "Gripen" da Sukhoi

http://www.paralay.com/t50/s56+.jpg
Meu sonho no início do FX-2 era que tivéssemos ido de Su-35 e fechado um acordo com os russos para assumir um projeto deste tipo, a ser concluído aqui com ajuda deles. Seria depois disponível para ambos os países e exportado em conjunto, como o competidor do F-35.

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Pois é... Inclusive está voando por aí...

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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3619 Mensagem por Túlio » Sáb Jul 09, 2016 5:26 pm

Sobre o MAKO, ali por 2002 já estava na mão da EADS e paradinho. Parece que tentaram retomar em 2013 e ainda necas...




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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3620 Mensagem por Brasileiro » Sáb Jul 09, 2016 7:17 pm

Túlio escreveu: Falta a fase final: encobrir AS TUBEIRAS! Daí sim, vai ter ianque e Europeu se borrando todo, porque encarar um MONSTRO desses com F-35 frufru... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Sendo o FLANKER a Marreta do Diabo, esse aí vai ser o Machado do Diabo...
Sei não, mas acho que T-50 com mudanças na tubeira, só com o motor novo. Do jeito como ele é, já é um caça assustador e pode por um F-35 nas cordas. Sinceramente, acho que toda essa conversa de stealthy já foi toda pro saco com o conjunto de radares AESA banda X e L, somado aos sensores termais do PAK-FA, que também só deverá ser detectado quando já bem próximo. Mas pra realmente bater 'de cima pra baixo', só com este novo motor. Vou dar uma pesquisada pra saber quando ele voará.

Túlio escreveu:Já eu me contentaria em termos comprado o Projeto MAKO da Daimler-Chrysler, ia dar numa dupla LIFT (biplace sem PC) e caça leve (mono com PC) e seguido desenvolvendo...

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Usando o MARE (que a FAB já desenvolveu faz anos) mais a tinta absorvente de radiação (recém-desenvolvida), podia dar samba...
Não sei se é tão viável. Ele seria um avião que procuraria emular características furtivas dos caças de 5ª geração, porém, sem baía de armamentos e com forte necessidade de utilizar tanques externos. Pelo que li, um Rafale/EF-2000 possui RCS frontal menor que 1 m2, que chega 2 ou 3 m2 com a adição dos armamentos e tanques, então eu realmente não sei. De repente ter escolhido o Gripen na primeira década deste século e já estar fabricando-o aqui (e talvez até liderando o projeto do NG) fosse mais prático se a ideia fosse ter um caça brasileiro-europeu.


abraços




----------------
amor fati
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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3621 Mensagem por Carlos Lima » Qua Jul 13, 2016 12:32 am

http://tass.ru/en/defense/887593

Vem aí no ano 2025... Primeiro protótipo da Sexta Geração Made in Russia!

[]s
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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3622 Mensagem por Penguin » Qua Jul 13, 2016 9:47 pm

Muita info nesse artigo...

:arrow: O contrato final para o desenvolvimento da versão indiana do PAK ainda não foi assinado.

:arrow: Os indianos vão ter que investir USD 4 bilhões em P&D. Até agora em um acordo entre os dois países, investiram apenas USD 295 milhões.

:arrow: O custo de produção das 127 unidades desejadas pela India está estimado em USD 25 bilhões (ou seja, aproximadamente USD 200mi cada PAK-FA). Isso é consideravelmente mais caro que o custo de produção do F-35. Atualmente quase o dobro (http://www.ainonline.com/aviation-news/ ... maker-says).

:arrow: Os Indianos vão introduzir mais 3 caças de 4G: Tejas, Rafale e mais um caça a ser produzido na India (F-16, SH ou Gripen E).



Índia e Rússia voltam a negociar caças de 5ª geração e ‘Super Sukhois’
13 de julho de 2016
http://www.aereo.jor.br/2016/07/13/indi ... r-sukhois/

http://timesofindia.indiatimes.com/indi ... 145537.cms

Além das negociações retomadas com a Rússia, indianos também miram em outras soluções como o Tejas para fortalecer sua força de caças em declínio, assim como a definição do contrato do Rafale e de uma segunda linha de produção de caças de origem estrangeira

Reportagem do jornal Times of India publicada na última segunda-feira, 11 de julho, noticiou que indianos e russos finalmente voltaram a negociar grandes projetos que estavam parados. No caso, o desenvolvimento conjunto do avião de caça de quinta geração FGFA (fifth-generation fighter aircraft) e a modernização da frota de jatos Sukhoi Su-30MKI da Força Aérea Indiana, com novos aviônicos e armas para transformá-los em “Super Sukhois”.

O FGFA é a versão para a Força Aérea Indiana do novo caça russo Sukhoi T-50, também chamado de PAK FA. Segundo o jornal, o Ministério da Defesa da Índia está trabalhando para a assinatura, até o final deste ano, de um contrato final de projeto para pesquisa e desenvolvimento (P&D) do FGFA com a Rússia.

Permissão para voar – Sobre os avanços nas negociações, uma fonte (não identificada) do jornal afirmou que, “além da resolução de questões técnicas e de custo, a Rússia também concordou em permitir que pilotos de teste da Força Aérea Indiana voem seus protótipos (do PAK FA) agora.”

O contrato final de P&D entre os dois países estava em suspenso apesar da assinatura do primeiro acordo intergovernamental a respeito remontar a 2007, seguido por um contrato de projeto preliminar, estimado em 295 milhões de dólares, assinado em 2010.

127 caças por US$25 bilhões – Um novo contrato para execução ao longo dos próximos seis anos obrigará, segundo o jornal, o investimento de 8 bilhões de dólares em desenvolvimento de protótipos, testes e implantação da infraestrutura, a ser dividido igualmente (4 bilhões cada) entre Índia e Rússia.

Já o custo para produzir 127 aeronaves, que serão do tipo monoposto, com capacidade furtiva, supercruzeiro (voo supersônico sem acionamento de pós-combustores) e integração de múltiplos sensores, está estimado em 25 bilhões de dólares.

“Super Sukhoi” – Já a negociação para modernizar a frota de Su-30MKI estaria, conforme a reportagem, no contexto de iniciativas do Ministério da Defesa para garantir “máxima disponibilidade operacional” dos caças existentes. Para essa frota de jatos Sukhoi, já houve uma subida do índice de disponibilidade, de alarmantes 46%, para os atuais 60%.

O objetivo, segundo fonte do jornal, é alcançar um índice de 75%, o que se busca atingir aprimorando a manutenção e o suprimento de peças de reposição, por meio de negociações entre três partes: Rússia, HAL (estatal indiana de aviação, que produz localmente as aeronaves) e a Força Aérea Indiana. Essas discussões levaram à renovação do plano para modernizar os caças para “Super Sukhois”, com radares AESA (varredura eletrônica ativa) e mísseis de longo alcance. A fonte afirmou que “os requerimentos técnicos deverão ser finalizados neste ano, para assinatura de contrato no próximo”.

Rafale e outros caças – O jornal também menciona que Índia e França se aproximam da assinatura de um contrato para 36 caças Dassault Rafale, mas que esse número é insuficiente para brecar a queda no número de aviões de combate da Índia – hoje são 33 esquadrões de caça, frente ao número desejado de 42 para dissuadir tanto a China quanto o Paquistão, sendo que 11 esquadrões (um terço do total atual) está equipado com obsoletos caças MiG-21 e MiG-27, que precisam ser substituídos.

Parte das necessidades de reequipamento não cobertas pelo Rafale deverão ser atendidas pelo caça leve Tejas, desenvolvido localmente, e por uma segunda linha de produção de caças de quarta geração de origem estrangeira, a ser estabelecida na Índia. Disputam essa oportunidade empresas como as norte-americanas Lockheed Martin (F-16), Boeing (F/A-18 Super Hornet) e a sueca Saab (Gripen E).




Sempre e inevitavelmente, cada um de nós subestima o número de indivíduos estúpidos que circulam pelo mundo.
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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3623 Mensagem por P44 » Sáb Jul 16, 2016 5:25 pm

Stalled India-Russia Fifth-Generation Fighter Project Back On Front Burner As Indian Defense Ministry Seeks to Patch Dwindling IAF Capacity
(Source: Forecast International; issued July 14, 2016)
by Dan Darling

With its MiG fighters being retired, its Tejas lagging, its Mirages and Jaguars being upgraded and its Rafale order still unsigned, India’s government is now eager to accelerate the PAK-FA new-generation project with Russia to reinforce its Su-30MKIs (USAF photo)
A dormant joint project between Russia and India for the development of a fifth-generation fighter aircraft (FGFA) once again has a new lease on life as the Indian Defense Ministry seeks to move forward on negotiations with Moscow. The FGFA project – code-named Project 79L inside India’s Defense Ministry – forms one part of India’s multistep strategy to modernize and strengthen its diminishing combat aircraft capability.

The larger “Action Plan” aims to stop the decline in Indian Air Force capacity, which is now down to just 33 fighter squadrons of varying operational capability and availability – far short of Indian security policy strategic goals of being able to offset a hypothetical combined China-Pakistan direct threat.

The near-term requirement is for the IAF to field 42 fighter squadrons of 16 to 18 aircraft apiece by 2022, which altogether would comprise some 700+ combat aircraft. The longer-term goal is for the fielding of 810 fighters in 45 squadrons by 2032. India is currently far short of these aspirations, with the IAF legacy fleets of MiG-21 (nine squadrons) and MiG-27 (two squadrons) fighters being phased out of service in a gradual retirement that will run through 2024 at the latest. Added to these pressures have been serviceability issues with the growing IAF fleet of Sukhoi Su-30MKIs.

Bureaucratic inertia and ever-changing project requirements and industrial demands have mired many modernization/upgrade projects in the muck of India’s ever-present defense procurement bog. Ambitious projects such as the now-defunct $12 billion Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) program – dubbed the Deal of the Century and involving 126 new-build fighters – are drawn up and eventually crumble over industrial offset or technical details, are damaged by economic or currency swings, or involve allegations of corruption that scuttle the procurement.

Confronted with the mathematical realities, India’s NDA coalition government of Prime Minister Narendra Modi now has little choice but to jump-start the faltering IAF fighter modernization process.

The aforementioned multipronged strategy involves a five – possibly even six – step Action Plan.

The first step, involving the upgrade of 63 MiG-29 and 51 Mirage 2000 IAF fighters, has proven slow-going, but will extend the service lives of these aircraft by 10 to 15 years.

The second step has proven a precarious one. This involves the induction of 120 indigenous Light Combat Aircraft – Tejas fighters – by 2026. The Tejas, which fills the low-end fighter requirement for the IAF, is intended to replace the badly aging MiG-21s. However, the program, started in the 1980s by the government of then-Prime Minister Indira Gandhi, has suffered numerous delays. Although the Modi government made a big production of standing up the first Tejas LCA squadron on June 30 (the Flying Daggers 45), this involved a mere two fighters. The first full squadron will not be ready until 2018 – and even then will arrive in an Initial Operational Clearance (IOC) state.

The third step covers the already-in-progress induction of the full complement of 272 Sukhoi Su-30MKIs by 2018-2019 (224 have entered service so far). The Su-30 fleet has been particularly vexing for India, as past performance issues (six Su-30s have crashed) and technical concerns with the aircraft’s Saturn AL-31FP engines resulted in extremely poor serviceability rates that dipped as low as 46 percent in the past. However, Defense Minister Manohar Parrikar has reported that improvements have brought serviceability rates up to near 60 percent, with the ultimate aim being 75 percent serviceability at any one time.

The Su-30MKI Flying Lancers form the near-term backbone of the IAF combat capability, therefore prompting defense policymakers to consider a fleet-wide upgrade that would result in a “Super Sukhoi” capability. This upgrade would involve equipping the jets with advanced active electronically scanned array (AESA) radars and long-range standoff missiles. The Indian Defense Ministry hopes to finalize the technical requirements for the upgrade program before year-end, with a contract then signed with Russia in 2017.

Meanwhile, a deal in the ongoing negotiations with France over the direct government-to-government purchase of 36 Rafale fighters in fly-away condition is reportedly close. Of course, public statements of the nearness of such a finalized deal have been the norm ever since the Rafale was downselected as the winning bidder in the MMRCA project in January 2012. However, the significantly scaled-down Rafale requirement offers negotiators on both sides easier terrain to navigate than that of the former MMRCA tender. India intends to procure these 36 fighters at an estimated cost of $8 billion, which would include all accompanying weaponry and electronics.

The hope in IAF circles is for the new Rafales to be inducted into service starting in 2019.

However, while the Rafale will be a step up in IAF capability, the procurement of a mere 36 units does little to plug an ever-growing fighter capacity gap.

This is where the FGFA project with Russia comes into play.

The IAF hopes to acquire 127 single-seat fighters, with initial induction starting in 2022. The timeframe may prove ambitious and the scale of the procurement significantly downsized from the original 214-unit requirement outlined, but the project would – if carried through – provide both a crucial capability and capacity boost to the IAF.

The FGFA project dates back to October 2007, when India and Russia first signed an Inter-Governmental Agreement exempting the program from normal procurement rules. A collaborative preliminary design contract worth $295 million was then signed between the two countries in December 2010. But although the preliminary design of Russia’s nascent fifth-generation fighter, the PAK FA, wrapped up in mid-2013, by early 2014 it was clear that the joint collaboration project was foundering for reasons involving cost and engine concerns (in the eyes of the IAF) and insufficient local work share (from HAL’s perspective).

Nonetheless, the Indian government sought to fast-track the final research and development contract signing, even loosening some of its earlier requirements in order to quicken the process. Now, after years of back-and-forth cost negotiations, the two sides are reportedly close to inking the deal before the year is out. Under the main design contract, each side will provide $4 billion toward prototype development, testing, and overall infrastructure buildup (production and assembly lines, storage and support facilities, etc.).

The estimated price tag for India to procure the 127 new FGFAs is a whopping $25 billion.

Positive movement on all of these different elements would still leave India with under 700 fighters – enough to outfit the requisite 42 squadrons at 16 fighters apiece, but with zero margin capacity-wise for service issues, temporary withdrawals for upgrades, etc.

Therefore, the Modi government is exploring the possibility of setting up a second localized fighter production line under a proposed “Make in India” combat aircraft project.

This program appears to be a scaled-down version of the abandoned MMRCA program, the ambitions of which outstripped the political-industrial realities. No firm figure has been provided regarding the number of fighters to be ordered, but with the Tejas line producing 120 aircraft for the IAF it might be logical to conclude that India would look to order between 50 and 90 units, or enough to provide three to five more fighter squadrons while providing the vendor with economies of scale to set up joint production with a local Indian partner.

Competing platforms reportedly include the Boeing F/A-18 Super Hornet, the Dassault Rafale, the Eurofighter Typhoon, the Lockheed Martin F-16, and the Swedish Saab Gripen E.

Both Sweden and the U.S. have been particularly aggressive in promoting their hardware and potential partnership on the project with India. A July 11 report in The Hindu BusinessLine indicated that Lockheed Martin has finalized a multibillion-dollar deal to manufacture the F-16 Block 70/72 exclusively in India in collaboration with Tata Advanced Systems. The F-16 arrangement would be conducted under the U.S. government-to-government Foreign Military Sales (FMS) mechanism.

But, for now, the second local fighter production line –never mind any report regarding the advanced F-16 variant being built in India – remains in the planning stage. Any such arrangement would likely take years to firm up, let alone roll series-production fighters off assembly lines.

Therefore, the Modi government needs to push through the first five steps on its Action Plan posthaste if it wants to ensure that the IAF’s fighter strength does not fall precipitously.

-ends-

http://www.defense-aerospace.com/articl ... urner.html




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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3624 Mensagem por P44 » Ter Ago 30, 2016 5:10 pm

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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3625 Mensagem por Bolovo » Qui Set 08, 2016 3:34 am

'Second-phase' engine for Sukhoi T-50 nears completion

Karl Soper, Washington, DC - IHS Jane's Defence Weekly

Development of the improved 'second-phase' engine for Russia's fifth-generation T-50 PAK FA fighter is nearing completion, according to TASS.

Komsomolsk-na-Amure Aviation Plant (KnAAZ) general director Alexander Pekarsh recently told the Russian news agency that the second-phase engine "is ready and working; testing is going according to plan".

The T-50 is Russia's most advanced fighter. Eight prototypes are conducting flight tests, while four are being assembled at KnAAZ. Prototypes have the 'first-phase' or 'Item 117S' (AL-41F1S) engine, which also powers the Su-35S fighter (KnAAZ assembles Sukhoi's T-50, Su-35S, and Su-30 fighters).

The developmental 'second-phase' engine is known as 'Item 30'. It reportedly features a reduced infrared signature, significantly increased thrust (up to 42,990 lb), supercruise, a 15-18% improvement in fuel efficiency, and lower life-cycle costs.


O novo motor terá 19,4T de empuxo. Um aumento considerável em relação ao atual AL-41F1 que é de 14,9T (33,000 lb).




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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3626 Mensagem por FCarvalho » Qui Set 08, 2016 10:53 am

Imagina um destes com tudo isso em um Gripen NG... :mrgreen:

abs.




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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3627 Mensagem por EDSON » Seg Set 19, 2016 5:13 pm

Olha equipamento russo nas forças armadas é utopia e olha que sou defensor deles em grades quantidades por aqui mas o lobby Ocidental é muito forte. Então ficamos sonhando e depois operando equipamento ocidental com restrições de armamentos.




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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3628 Mensagem por Bolovo » Ter Out 11, 2016 8:07 pm

Lindão.

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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3629 Mensagem por P44 » Qua Out 12, 2016 8:57 am

Herege!

Lindão é o Gripen-PDF!




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Re: PAK FA - VOOU!!!

#3630 Mensagem por cabeça de martelo » Qua Out 12, 2016 12:56 pm

Já não é PDF...




"Lá nos confins da Península Ibérica, existe um povo que não governa nem se deixa governar ”, Caio Júlio César, líder Militar Romano".

O insulto é a arma dos fracos...

https://i.postimg.cc/QdsVdRtD/exwqs.jpg
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